Komunikat w sprawie o sygn. akt V SA/Wa 1239/15 (bary mleczne)
Minister Finansów decyzją z dnia 23 grudnia 2014r. utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 11 lipca 2014r. orzekającą o przypadającej do zwrotu kwocie nienależnie pobranej przez Spółdzielnię dotacji przedmiotowej do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że warunkiem otrzymania przez Spółdzielnię dotacji jest stosowanie marży gastronomicznej na poziomie nie wyższym niż 30% wartości zakupionych surowców (§ 4 ust. 1 rozporządzenia z 2006 r. i § 6 ust. 1 rozporządzenia z 2010 r. w sprawie stawek, szczegółowego sposobu i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych).
Ponadto zdaniem organu, z ewidencji ilościowo wartościowej musi wyraźnie wynikać jakie liczby i wartości zakupionych surowców były zużyte do przygotowania posiłków objętych dotacją, jakie powstały straty i ubytki naturalne, oraz ile surowców sprzedawano w stanie nieprzetworzonym. W ocenie organu strona nie sporządzała takiej ewidencji w sposób prawidłowy.
W skardze do WSA w Warszawie Spółdzielnia wskazała, że wcześniejsze kontrole organów podatkowych dotyczące prawidłowości dotacji nie doprowadziły do stwierdzenia żadnych nieprawidłowości w stosowaniu przepisów rozporządzenia, jak również nie kwestionowano ich podczas wydawania przez Dyrektora Izby Skarbowej decyzji o przyznaniu dotacji. Strona podkreśliła, że przyznanie dotacji było warunkowane spełnieniem przez przedsiębiorcę prowadzącego bar mleczny obowiązujących w tym zakresie przepisów, w szczególności stosowaniem marży gastronomicznej nie wyższej niż 30% wartości zakupionych surowców oraz prowadzeniem ewidencji ilościowo wartościowej zużytych surowców w zakresie wynikających z tych przepisów i uzgodnione z Dyrektorem Izby Skarbowej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 1 lipca 2015 r. uchylił zaskarżoną decyzję oraz stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku.
W ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd podkreślił, że nie ulega wątpliwości, iż skarżąca występując o udzielenie dotacji nie ujmowała w ewidencji wszystkich surowców zużytych do sporządzania posiłków sprzedawanych w barze mlecznym, a ujętych w załącznikach nr 1 do obu rozporządzeń mających zastosowane w sprawie. Żadna z wcześniejszych kontroli ani okresowych, ani doraźnych przeprowadzanych przez organ nie wskazywała jednak żadnych nieprawidłowości.
Wobec powyższego postępowanie organu administracyjnego utwierdzające przedsiębiorcę w prawidłowości jego działania, w tym co do właściwego i prawidłowego prowadzenia ewidencji ilościowo wartościowej nie może prowadzić obecnie do narażenia go na ujemne skutki i sankcje zwrotu udzielonych w całości dotacji wraz z odsetkami z tego powodu, że nie prowadził w sposób właściwy ewidencji ilościowo wartościowej, skoro sposób prowadzenia ewidencji był organom znany oraz uzgadniany poprzez podległych Dyrektorowi Izby funkcjonariuszy, sprawujących nadzór nad prowadzoną w barach mlecznych ewidencją ilościowo wartościową.
Narusza to w ocenie Sądu konstrukcję zasady zaufania do organów administracji publicznej określoną w art. 8 kpa i w tym zakresie zarzuty skargi Sąd uznał za słuszne.
Z-CA PRZEWODNICZĄCEJ
WYDZIAŁU INFORMACJI SĄDOWEJ
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Warszawie
Sędzia WSA Ewa Marcinkowska
-
wytworzono:01-07-2015przez: Tomasz Gaj
-
opublikowano:01-07-2015 13:52przez: Tomasz Gaj
-
zmodyfikowano:01-07-2015 14:00przez: Tomasz Gaj
-
podmiot udostępniający:Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawieodwiedzin: 5755
-
modyfikacja strony:01-07-2015 14:00:26przez: Tomasz Gaj
-
modyfikacja strony:01-07-2015 13:52:35przez: Tomasz Gaj