Postanowienie WSA w Warszawie w sprawie wykorzystania wpływów z opłat abonamentowych na realizację misji publicznej w roku 2024.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie o sygn. akt VI SA/Wa 1375/24 postanowieniem z 21 maja 2024 r. odrzucił skargę Polskiego Radia S.A. w likwidacji z siedzibą w Warszawie na uchwałę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 7 lutego 2024 r. Nr 40/2024 w przedmiocie wykorzystania wpływów z opłat abonamentowych na realizację misji publicznej w roku 2024.
Wbrew informacji zawartej na stronie internetowej KRRiT Sąd wydając przedmiotowe postanowienie nie potwierdził legalności sposobu wypłaty środków abonamentowych za pośrednictwem depozytów sądowych. Sąd wskazał, że skarżona w niniejszej sprawie uchwała KRRiT nie stanowi czynności (lub aktu), o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, z późn. zm.) zwanej dalej „p.p.s.a.”. W przedmiotowej sprawie KRRiT nie wydała rozstrzygnięcia indywidualnego. Co więcej, treścią uchwały KRRiT nie przesądziła ani o prawach ani o obowiązkach żadnego podmiotu. Nie zmieniła też sposobu podziału wpływu z opłat abonamentowych – te procentowo nie uległy zmianie.
Skarżona uchwała ma charakter aktu prawa wewnętrznego skierowanego do organu będącego w jej strukturze, tj. Przewodniczącego KRRiT, i nie jest kierowana do konkretnego „zewnętrznego” adresata, indywidualnego podmiotu. Akt ten nie implikuje zatem żadnych praw i obowiązków dla stron postępowania.
W konsekwencji uchwała ta, zdaniem Sądu, nie mieści się w żadnej z wymienionych powyżej kategorii aktów prawnych, co oznacza, że kontrola działalności administracji publicznej sprawowana przez sądy administracyjne, na podstawie art. 3 § 2 p.p.s.a., nie obejmuje tego typu aktów.
W tej sytuacji Sąd uznał, że na sporną uchwałę KRRiT nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego. W związku z tym złożona w niniejszej sprawie skarga podlegała odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 i § 3 p.p.s.a.
Dodatkowo Sąd wskazał, że Spółce przysługuje zatem – w przypadku nieotrzymywania środków na realizację misji publicznej – skarga na bezczynność Przewodniczącego KRRiT w przekazaniu zaliczkowym tych środków na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o opłatach abonamentowych. Sąd uznał bowiem, że wypłata środków na realizację misji publicznej – podobnie jak zwrot podatku – jest czynnością materialno-techniczną, na którą w przypadku jej niewykonania w zakreślonym w Harmonogramie z dnia 18 października 2023 r. terminie przekazywania w 2024 roku wpływów z opłat abonamentowych z rachunku bankowego KRRiT do spółek publicznej radiofonii i telewizji stronie służy skarga do sądu administracyjnego na bezczynność organu, na podstawie art. 3 § 2 pkt 8 w zw. z art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.
Postanowienie jest nieprawomocne.
Stronom postępowania przysługuje możliwość złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia otrzymania postanowienia wraz z uzasadnieniem.
Pełna treść postanowienia - PDFVI SA Wa 1375 24.pdf (153,23KB)
-
wytworzono:30-05-2024przez: Dominik Niewirowski
-
opublikowano:30-05-2024 16:49przez: Dominik Niewirowski
-
zmodyfikowano:30-05-2024 16:50przez: Dominik Niewirowski
-
podmiot udostępniający:Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawieodwiedzin: 575
-
modyfikacja strony:30-05-2024 16:50:16przez: Dominik Niewirowski
-
modyfikacja strony:30-05-2024 16:49:54przez: Dominik Niewirowski
-
modyfikacja strony:30-05-2024 16:49:23przez: Dominik Niewirowski