Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał za zasadną skargę Miasta Stołecznego Warszawy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego w sprawie powołania dyrektora Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy.
Wyrokiem z 26 kwietnia 2023 r., sygn. akt VII SA/Wa 325/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał za zasadną skargę Miasta Stołecznego Warszawy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z 23 listopada 2022 r., którym stwierdzono nieważność zarządzenia nr 1285/2022 Prezydenta m.st. Warszawy z 2 sierpnia 2022 r. w sprawie powołania dyrektora Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy.
Miasto Stołeczne Warszawa zarzuciło rozstrzygnięciu nadzorczemu:
- błędne przyjęcie, że program kandydatki na dyrektora Teatru wyłonionej przez komisję konkursową nie spełnia warunków określonych w ogłoszeniu o konkursie, co prowadzi do wniosku, że Wojewoda stwierdził nieważność zarządzenia z powodów ocennych, uznaniowych, a nie z powodu istotnego naruszenia prawa;
- błędne przyjęcie, że w postępowaniu konkursowym powinno mieć miejsce wyłączenie członka komisji z powodu wątpliwości co do jego bezstronności, podczas gdy wątpliwości te były jedynie hipotetyczne i nie były zgłaszana na żadnym etapie postepowania konkursowego;
- nieuprawnioną ingerencję organu nadzoru w sferę samodzielności samorządu gminnego, co doprowadziło do ograniczenia kompetencji Prezydenta m.st. Warszawy w powołaniu dyrektora jednostki kultury oraz kompetencji komisji konkursowej w zakresie przeprowadzenia konkursu.
W odpowiedzi na skargę Wojewoda Mazowiecki wniósł o oddalenie skargi w całości i uznanie, że działał w granicach i w zakresie określonym w art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 26 kwietnia 2023 r. uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego stwierdzające nieważność zarządzenia Nr 1285/2022 Prezydenta m.st. Warszawy z 2 sierpnia 2022 r. w sprawie powołania dyrektora Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy.
Sąd w ustnych motywach rozstrzygnięcia wskazał, że unieważnienie postępowania konkursowego dotyczącego wyboru kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury może nastąpić wyłącznie w z powodu istotnych wad prawnych naruszających przepisy prawa oraz ustalone wcześniej normy postępowania konkursowego, nie zaś z powodów ocennych i uznaniowych. Zarówno z pism procesowych złożonych do akt sprawy jak i z wypowiedzi na rozprawie uczestników i stron postępowania – nie wynika, że przedmiotowy spór ma charakter sporu prawnego, z którego wynikałoby „istotne naruszenie prawa”. Zdaniem Sądu rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego zawiera wyłącznie pozorne zarzuty prawne, nieuzasadnione w sposób prawidłowy i stanowi w istocie polemikę z zarządzeniem Prezydenta m.st. Warszawy.
Podsumowując Sąd wskazał, że Wojewoda Mazowiecki w rozstrzygnięciu nadzorczym przypisał sobie kompetencję zarówno organizatora (którym było Miasto Stołeczne Warszawa) jak również wieloosobowej komisji konkursowej. Nie taka jest jednak rola Wojewody w postępowaniu nadzorczym.
Wyrok jest nieprawomocny. Stronom postępowania przysługuje możliwość złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpisu wyroku wraz z uzasadnieniem.
-
wytworzono:26-04-2023przez: Dominik Niewirowski
-
opublikowano:26-04-2023 15:22przez: Dominik Niewirowski
-
zmodyfikowano:31-05-2023 10:43przez: Dominik Niewirowski
-
podmiot udostępniający:Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawieodwiedzin: 1042
-
modyfikacja strony:31-05-2023 10:43:21przez: Dominik Niewirowski
-
modyfikacja strony:31-05-2023 10:43:19przez: Dominik Niewirowski
-
modyfikacja strony:26-04-2023 15:24:47przez: Dominik Niewirowski
-
modyfikacja strony:26-04-2023 15:23:18przez: Dominik Niewirowski
-
modyfikacja strony:26-04-2023 15:22:45przez: Dominik Niewirowski